Hogyan kell tájékoztatni a vendégeket a felszolgált ételek allergén összetevőiről?

Hogyan kell tájékoztatni a vendégeket a felszolgált ételek allergén összetevőiről?
2023-01-31 | Hírek |  

Hogyan kell tájékoztatni a vendégeket a felszolgált ételek allergén összetevőiről?

Az élelmiszer-vállalkozókat, így a vendéglátókat is, jogszabály kötelezi arra, hogy az általuk kínált élelmiszerek allergiát és/vagy intoleranciát okozó összetevőiről pontos információkkal szolgáljanak vendégeiknek. A vendégek a megkapott információk alapján döntik el, hogy elfogyasztják az ételt, vagy elutasítják azt.

Az információt a vásárlás előtt kell megadni, mégpedig pontosan, felelősséggel és dokumentumra alapozottan.

Mit kell tennie a vendéglátónak? Elsőként ki kell írnia, hogy az allergén információhoz hol tud a vendég hozzájutni. Ez minden vendéglátó számára kötelező. Ezt minden értékesítő helyen (pultnál) ki kell írni.

Pl:  Kedves vendégeink! Ételeink allergiát és intoleranciát okozó összetevőiről a pultnál (felszolgálónál stb.) érdeklődjenek!  vagy: Kedves vendégeink! Ételeink allergiát és intoleranciát okozó összetevőiről tájékozódjanak az étlapon (interaktív táblán, a kihelyezett tableten, táblán, stb.)!

Mikor kell a vendéget tájékoztatni? A vásárlást megelőzően, vendéglátás esetében az étel megrendelése előtt kell tájékoztatni. Ezt segíti a már említett tájékoztató tábla, amely megadja az allergén információ elérhetőségét.  A tájékoztatás nem járhat a fogyasztó számára többletköltséggel!

Hogyan kell írásban tájékoztatni? Írásbeli közlés eszköze lehet például a kihelyezett tábla, az étlap, a szórólap, vagy megrendelőlap, távértékesítéskor a honlap, de modern eszközök, pl. interaktív tábla, tablet is használhatók.

Az írásbeli közléshez használt eszközök használatakor is fontos, hogy a már említett figyelmeztető felirat ezekhez az eszközökhöz „vezesse” a vendéget.

Az írásbeli tájékoztatón az egyes ételekben az összetevők alapján jelen lévő allergének felsorolása szerepeljen. Fontos az összetett összetevőkre (pl. mártások, szószok) is figyelni, azok allergén összetevőit is fel kell tüntetni. A felsorolás történhet megnevezéssel, ábrákkal és piktogramokkal is.

Amennyiben ábrás, vagy piktogramos a tájékoztatás, jelmagyarázat szükséges, melyből egyértelműen azonosítható az adott allergén.

Hogyan kell szóban tájékoztatni? A vendéget a vásárlást megelőzően kell szóban tájékoztatni, a tájékoztatásról kioktatott személyzetnek. A tájékoztatás alapja az adott ételre vonatkozó dokumentum lehet, melyet kérésre a vendégnek be kell mutatni.

Ki adhat szóbeli tájékoztatást? Szóbeli tájékoztatással olyan munkatársat kell megbízni, akit az allergén információ átadásról dokumentáltan kiképeztek, és aki a nyitvatartási idő alatt jelen van. A szóbeli tájékoztatás is dokumentum alapú, azaz a kijelölt munkatársnak ismernie kell azt a dokumentumot, amelyben a szóban elmondott információk megtalálhatók. Ez a dokumentum lehet az anyaghányad nyilvántartás, de bármi más, ami bármikor kéznél van és szükség esetén bemutatható.

Milyen dokumentumban szerepeljenek az ételek allergén összetevői? Az ételkészítés alapdokumentuma az anyaghányad nyilvántartás, vagy kalkuláció. Ennek tartalmaznia kell azt, hogy az adott étel milyen allergiát, vagy intoleranciát okozó anyagokat tartalmaz. Figyelem! Az összetett összetevők allergiát, vagy intoleranciát okozó összetevőit is fel kell tüntetni, és azokról is információt kell adni! Ilyen például egy-egy kész szósz, mártás, csokoládé stb.

Milyen jogszabályok írják elő a tájékoztatási kötelezettséget? A szabályozás az 1169/2011 számú EU-rendeletben és az erre épülő nemzeti szabályozásban, a 36/2014. (XII. 17.) FM rendeletben található.

Ha segítségre van szüksége hívjon skypon, mobilon, írjon emailt segítek.

 

Halas Csaba

HACCP szaktanácsadó

Skype: halasa100

Mobil: +3630 2525 274

http://haccpmagyarorszag.hu/